
YouTube on hiljuti teatanud uuest reklaamiformaadist nimega Peak Points, mis kasutab Google’i tehisintellekti Gemini, et tuvastada videotes need hetked, mil vaatajate tähelepanu on kõige suurem. Selle asemel, et reklaamid esitataks traditsiooniliselt video alguses, keskel või lõpus, plaanitakse neid paigutada otse pärast kõige intensiivsemaid või kaasahaaravamaid hetki, näiteks emotsionaalse pöörde, naljaka stseeni või pingelise stseenijärgselt.
Uue strateegia taga on idee, et kui vaataja on emotsionaalselt kaasatud, on ta rohkem avatud reklaamsõnumile – ja see suurendab omakorda reklaami efektiivsust. Süsteemi õpetatakse suunama reklaame hetkedel, mil kasutaja on video sisule kõige vastuvõtlikum. Näiteks kui videoblogis räägitakse liigutavast isiklikust kogemusest või põnevusfilmis jõutakse märgiliselt kulminatsioonini, siis just sellele järgnev hetk võib olla reklaami jaoks sobiv.
Platvormi vajadused: tulu peab tulema kuskilt
YouTube on tasuta kättesaadav platvorm, mille arendamine, serverihaldus, tehniline toe pakkumine ja sisu moderatsioon nõuab märkimisväärseid ressursse. Kuna Google’i emafirma Alphabet on börsil noteeritud ettevõte, ootavad investorid reaalset kasumit. Reklaamid on peamine viis selle kasumi teenimiseks.
Täpsem sihtimine tähendab, et reklaamiandjad on valmis maksma rohkem, kuna reklaam jõuab õigel hetkel õigete inimesteni. Samuti saavad sisuloojad suuremat osa tulust, kui reklaamid on efektiivsemad. Just see võib aidata sõltumatutel videotegijatel jätkata sisu tootmist ja elatuda platvormil.
Vaatajate mure: „Palun ärge katkestage just siis, kui asi muutub huvitavaks!“
Kriitikud ja paljud vaatajad on aga mures. Traditsiooniliste reklaamide puhul on inimesel võimalik vaim valmis panna – teatakse, millal reklaam tuleb. Uue süsteemi puhul võib reklaam ilmneda just siis, kui vaataja tahab hingata pärast pingelist momenti või naerda pärast ootamatut nalja. See võib tunduda manipuleeriv või lihtsalt häiriv.
Kuigi YouTube’i esindajad rõhutavad, et reklaamid ei ilmu otse kulminatsiooni keskele, vaid järgnevatesse hetkedesse, on paljud kasutajad siiski skeptilised. On hirm, et reklaamid muutuvad liiga invasiivseks, muutes vaatamiskogemuse vähem meeldivaks ja kunstiliselt katkendlikuks.
Tasakaal on võtmesõna
Siin tuleb mängu tasakaal. YouTube ei suuda eksisteerida ilma sissetulekuta – ja sisu loojad ei saa jätkata ilma tuluta. Samas, kui reklaamid muutuvad liiga agressiivseks, hakkavad vaatajad lahkuma, mis toob kaasa ka tulu vähenemise. Seega on platvormi huvides mitte liialdada.
Õnneks on YouTube’il olemas ka alternatiiv – YouTube Premium, mis võimaldab reklaamivaba vaatamist. See pakub vaatajale valikuvabadust: kas aktsepteerida reklaame või maksta väikest kuutasu reklaamidest pääsemiseks.
Edasilugemiseks huvikorral:
- TechCrunch – YouTube ads after ‘peak’ moments
- 9to5Google – Gemini AI ad placement
- FOX 9 – Peak Points advertising explained
- Google Ads Blog – ametlik teadaanne
Image by Gerd Altmann from Pixabay