Philip Morris Co Inc. hõlmab 45% USA ja 12% maailmaturust, olles seeläbi üks maailma suurimaid tubakatootjaid. Tubakatoodete müük on kasumlik (tubakataim saab täiskasvanuks 5-6 kuuga), kuid mitte lihtne tegevus. Juba Goethe leidis, et „suitsetavad mühakad lämmatavad iga viisaka inimese, kes ei ole suuteline enda kaitseks suitsetama“.
Vaadeldes aga hiidkompanii tekkelugu on huvitav täheldada, et kõik algas pisikesest poest Londonis, Bond Street`il. Äri läks hästi ja ettevõte viidi Londoni börsile. Nüüd vahetus ka omanik, kuid ka sellest tõusis noorele firmale ainult tulu, sest varsti pärast seda sai Philip Morris kuningliku õukonna varustajaks. Aastaks 1919. oli firma täielikult ameeriklaste omanduses ning iroonilisel kombel jõudnud tagasi oma juurte juurde. Nii võib öelda seetõttu, et ettevõtte tähtsaim tooraine on virgiinia tubakas. Tänasel päeval asub USA-s, Virginia osariigi pealinnas Richarmondis, Philip Morrise tehas, kus toodetakse alates 1924. aastast maailma kõige enim suitsetatavaid sigarette – Marlboro.
Tootearengust rääkides oleks oluline märkida, et kiire valmistamis- ja pakendamismeetod on sellele tooteklassile ainult kasuks tulnud. Aga mitte alati. Kui viiekümnendatel ilmnes, et suitsetamine võib olla üheks vähki haigestumise põhjuseks, võeti kasutusele filter. Seda on kord varem, kolmekümnendatel, proovitud, kuid siis katse ebaõnnestus – korgitamme koorest valmistatud filter oli tuim ja ebasobiv. Eriti õnnestunumaks ei saa lugeda ka katset number kaks, nimelt sisaldas beebibuumerite aegne sigareti filter asbesti. Tänaseks päevaks on nimetatud tehnoloogia õnneks minevik. Kuid sigaretivalmistajate kuldaeg arenenud riikides on jõudmas lõpusirgele. Ühinenud tervisekaitsjad ja juristid annavad selle arengule ainult hoogu juurde. Viimaste uudiste kohaselt mõistis USA apellatsioonikohus tubakahiiult välja ligi 14 miljonit dollarit naisele, kelle ema suri 5 aastat tagasi kopsuvähki. Hagejaks Jodie Bullockile, kelle 64 aastane ema, olles suitsetanud 47 aastat, suri 2003. aastal suitsetamise tagajärjel.
Kuidas sellised muutused mõjuvad ettevõttele? Kindlasti mitte hästi. Aga ka mitte halvasti, nii näiteks omab kroonides triljardilise aastakäibega ettevõttele tootemärki, mis on sama hästi tuntud kui Coca Cola. Räägime Marlborost, mis on 1972. aastast alates olnud ka maailma enim müüdud tubakamark. Tänaseks kuulub Philip Morris kontserni Altria Grou Incorporated juurde. Altria jaguneb kolmeks: Philip Morris USA, Philip Morris International ja Philip Morris Capital Corporation. Philip Morris International`i tootevalikust leiab: Marlboro, L&M, Philip Morris, Chesterfield, Bond Street, Lark ja Parliament.
Konkurente? Oleks imelik kui neid ei oleks. Siinkohal mängivad rolli regulatsioonid, mida ühiskond oma liikmetele seab. Näiteks maailma suurim tubakatootja tegutseb hoopiski Hiinas. China National Tobacco Company ehk riigile kuuluva monopol, mille tooteportfellis üle 900 nimetuse. Müüakse sealmail aga väidetavalt kuni kaks miljardit sigaretti aastas.
Foto: bnet.com/blogs/philip-morris
Next says
Imelikul kombel ei müüda eestis pikki sigarette, kas keegi teab milles asi?
90 says
kohalikud ei oska tahata
Crocs says
Nii vist on tõesti, paljusi asju siin lihtsalt ei müüda