Sisuturundus
Eestlased on alati olnud tuntud oma tagasihoidliku elustiili ja mõõdukuse poolest, kuid viimastel aastatel on märgata murettekitavat trendi – eestlased ei tundu enam poes raha kulutamisele nii avatud olevat kui varem. Juba 2023. aasta keskpaigas oli jaekaubanduse müügistatistikast näha kulutuste langust klientide poolt ning esmalt määrati selle põhjuseks kõrgenev kliendi maksejõuetuse tase tänu sissetuleku vähenemisele. See nähtus on tekitanud küsimusi ja spekulatsioone, miks inimesed hoiavad end tagasi, mis omakorda mõjutab ka otseselt majandust.
Majandus ja tarbimine on igati seotud tarbija võimalustega kulutada raha nii teenustele kui ka kaubale. Kuna 2024. aasta 1. jaanuarist tõusis ka käibemaksumäär 2 protsendipunkti võrra, on märgata näiteks kohe söögikaupade kallinemist. Käibemaksumäära tõus ei mõjutanud koheselt vaid tavatarbijat, ka ettevõtja sai tunda kulude kallinemist.
Kuidas mõjutab vähenev tarbimine ettevõtjat? Tarbimine väheneb, üha enam väheneb ka eksport ja import ning kõik ettevõtted peavad tõstma hindu, et jõuaks maksta ka oma töötajatele ja tasuda tootmisega seotud kulud. Need ettevõtmisega seotud kulud ei kao kuhugi, isegi siis kui klient ei soeta enam nii palju kaupa. Kõik see tähendab, et tarbimise säilitamiseks laenatakse raha, võetakse kasutusse krediitkaarte ja luuakse krediidikontosid – kõike selleks, et inimese põhivajadused oleks kaetud ja toit laual.
Majanduslik ebakindlus
Üks peamine tarbimise vähenemise põhjus on majanduslik ebakindlus. Eesti on kogenud mitmeid majanduslikke muutusi ja väljakutseid, eriti pärast 2008. aasta finantskriisi. Inimesed võivad tunda, et on parem säästa ja hoida oma raha pigem ettearvamatuteks kuludeks. Pensionisüsteemi ebakindlus ja töökohtade stabiilsuse küsimused mängivad siin rolli, muutes inimesed ettevaatlikuks kulutamisel. Paljud pered on loonud endale eelarve, mille abil saab kontrollida kulutusi nii igapäevavajadusteks kui ka tulevikuga seotud kulude tarbeks.
Online shoppingu populaarsuse tõus
Teine oluline aspekt on online shoppingu populaarsuse kiire tõus. Inimesed saavad mugavalt osta tooteid ja teenuseid veebist, vältides füüsilises poes käimise vajadust. See võib vähendada poekülastusi ja seeläbi ülemäära raha kulutamist tavapärastes poodides. Online-poes paneb inimene ostukorvi endale vajalikud tooted kuid enne väljamakse kinnitamist kontrollib ka alati ostukorvis olevate toodete vajalikkust. Kui seal leidub emotsiooni ajendil lisatud tooteid, eemaldab ta need ostukorvist. Väheneb seega jõudsasti ebavajalike asjade soetamine.
Sotsiaalne mõju ja grupirõhk
Eestlaste kultuuris esineb tugev sotsiaalne mõju, kus inimesed võrdlevad end teistega ja tunnevad survet järgida teatud elustiili. Kui sõprade või naabrite seas on levinud tagasihoidlikkus ja säästlikkus, võib see mõjutada ka teiste käitumist, sh raha kokkuhoidu tarbimisel. Vaadeldakse samuti ka sõprade ja perekonna poolt soetatud oste ning kaalutakse ka nende vajalikkust või mittevajalikkust iseendale.
Tarbijate teadlikkus ja hindade võrdlemine
Eestlased on üha teadlikumad tarbijad, kes võrdlevad hoolikalt hindu ja otsivad paremaid pakkumisi. See võib viia olukorrani, kus tarbijad on vähem valmis kulutama raha impulsiivsetele ostudele ja eelistavad oodata sooduspakkumisi või allahindlusi. Samas tekivad ka harjumused vaadelda kodus jaekaubanduskettide kliendilehti, luues endale kauplemise plaani (külastades erinevaid poode eri eesmärkide nimel).
Elustiili muutused ja prioriteedid
Ühiskondlikud muutused ja väärtuste nihked võivad mõjutada ka inimeste raha kulutamise harjumusi. Kui inimesed hakkavad väärtustama rohkem kogemusi kui materiaalseid asju, võib see mõjutada nende soovi tavapoes raha kulutada. Nagu ka tarbimine, väheneb ka nn väikelaenude tarbimine, mida on siiani seostatud esmalt elustiili parendamisega. Elustiil ja valikud sõltuvad ju enamjaolt rahaliste võimalustega soetada kõikvõimalikke teenuseid.
Eestlaste ettevaatlikkus poes raha kulutamisel võib olla põhjustatud mitmest tegurist, sealhulgas majanduslikust ebakindlusest, online shoppingu populaarsusest, sotsiaalsest mõjust, tarbijate teadlikkusest ja elustiili muutustest. Kuigi mõõdukas rahakulutamine võib olla positiivne harjumus, võivad need käitumismustrid mõjutada ka majandust, eriti kui tarbijad muutuvad liiga ettevaatlikuks ja väldivad tarbimist liiga palju. Tasub jälgida, kuidas need trendid tulevikus muutuvad ja kuidas need mõjutavad Eesti majandust ja tarbimisharjumusi.
Tähelepanu! Tegemist on finantsteenuse reklaamiga. Vajadusel tutvu teenuse tingimustega ning küsimuste korral konsulteeri asjatundjaga.
Foto: Pixabay