Keegi Coca-Cola mänedžeridest on seda jooki nimetanud „kapitalismi essentsiks“. Õigus on tal vähemalt kolmel põhjusel: esiteks pruun limonaad muutus tõepoolest Ameerika elulaadi sümboliks, teiseks vaimustab inimesi üle maailma nii pudel kui kaubamärk, kolmandaks, toode ise on jäänud pigem millekski kõrvaliseks.
Ajaloost rääkides on oluline märkida, et algselt müüdi Coca-Colat joogifontäänides, hiljem aga pudelites, mille kuju on saanud eelmärgitult tähtsaks kaubamärgi osaks. Samuti on tõsiasi, et 1886. aastal apteekri John Smith Pemberson`i droog sisaldas ühe klaasi joogi kohta umbes 30 milligrammi kokaiini. Jook pidi aitama seksuaalse kurnatuse, närvihäirete, mälunõrkuse ja ka enneaegse füüsilise allakäigu vastu. Jook oli retseptivaba ning sisaldas samuti Aafrika koolapähklist saadud kofeiini ja tervelt 11% alkoholi. Tõsi, kõik see muutus aja jooksul avalikkuse survel.
Aga ka koolatootjad ise muutsid avalikkust. Näiteks 1931. aastani kippusid jõuluvanad kandma rohelist kostüümi, kuid kompanii edukas reklaamikampaania, mis õhutas karastusjooki ka talvel (!) jooma, muutis üldist käitumismalli. Siinkohal oleks huvitav märkida ka tõsiasja, et ainult kolm töötajat teavad Coca Cola retsepti peast. Huvitav on ka see, et nad ei tohi mitte kunagi lennata sama lennukiga.
Legendaarseks nimetatakse ka mitte asjata Coca Cola pudeli saamislugu. Nimelt on pudeli kujundajaks oli rootsi päritoluga Alexander Samuelsson. Viimane lähetas alluvad raamatukokku, uurima kõike, mis on kirjas kokapõõsa ja koolapähklipuu kohta. Alluvad tulid tagasi joonistustega, mille alusel kujundati pudel, mis isegi purunedes viitab oma erilisusele. Hiljem selgus huvitav tõik – mehed olid keeranud ette Briti entsüklopeedia vale lehekülje ja joonistanud maha hoopis kakaokauna. Sellegipoolest ostutus pudel nii edukaks, et see viga ei huvitanud enam kedagi.
Mida kujutab hiidettevõte makromajanduslikust vaatevinklist?
USA-s on iga valmisjoogi tootnud Coca Cola, kogu maailmas aga iga viienda. Samuti on maailmas Coca Cola`l litsentsilepinguid umbes 1000 kontsessionääriga, kes vastutavad tootmise ja turustamise eest. Brändikonsultatsioonifirma Interbrand traditsioonilist kaubamärkide edetabelit juhib Coca-Cola kaheksandat aasta järjest. Kaubamärgi väärtust hinnatakse 66 miljardile dollarile. Seda 2008 aasta seisuga, sest käesoleva aasta mõõdikuid ei ole veel avaldatud.
Iseenda eest räägivad aga käesoleva aasta majandustulemused, mil Coca-Cola II kvartali puhaskasum kasvas 43 protsenti. Mis tähendab, et müügimahud kasvavad vaatamata MASU`le. Puhaskasumiks 2,04 miljardit dollarit ehk 88 senti aktsia kohta võrreldes aastataguse 1,42 miljardi ja 61 sendiga aktsia kohta.
Konkurente: Afri-Cola, Ameri-Cola, Bolama-Cola, Co-Cola, Loco-Cola, Pepsi-Cola, Zero-Cola, Vim-Cola jne. jne.
Foto: Wikipedia
best before says
Huvitav, kas see on ainult linnalegend et koolga saab roostetanud mutreid lahti?
Epic says
Linnalegend, arvatavasti. Aga mine sa tea, vaadake korraks päris algust. Alkohol + kofeiin + kokaiin. Ime siis, kui sellisega mutreid lahti leotada saab ; )