Turundus. Turunduskommunikatsioon 2.1

oktoober 10, 2010 Turundus. Turunduskommunikatsioon 2.1 kommenteerimine on välja lülitatud

4 P mudeli üksikud osad aitavad mõista järgnevaid küsimusi:

  • toode (product)  – mida ja millises valikus müüa?
  • hind (price)  – millist hinda küsida ja kuidas hind aitab turule siseneda ja püsida seal;
  • turustus (place) – kuidas toode kliendini jõuab?
  • toetus (promotion) – milliste vahenditega ja kuidas mõjutada tarbijaid ostma.

Rääkides turunduskommunikatsioonist, on just see viimane jaotus  (promotion) käesoleva kirjutise  huviorbiidis. Nimelt peavad komponendid olema omavahel seotud ja toetama teineteist. Vastasel juhul toimib protsess moel, mida võiks lühidalt kirjeldada kui endale jalga tulistamist. Teisisõnu – promotsioon hakkab tööle negatiivselt juhul kui toode, selle hind ja turustuskanalid on konkreetse segmendi jaoks kas liiga kallid või vähekvaliteetsed. Ilmselt siin asub ka võti, miks 4 P kontseptsiooni viimastel aastatel on üksjagu kritiseeritud (Vihalem 2008: 42). Nimelt on see vaadete süsteem loodud pidades silmas suuri turge ja toetuvad massturundusele. Nii peaks teenindusettevõtetele olema sobivamad B.H. Boomsi ja M.J. Bitneri väljapakutud 6P ja 7P mudelid.

6 P:

  • toode (product);
  • hind (price);
  • turustus (place);
  • toetus (promotion);
  • töötajad (personnel);
  • protsess (process).

7 P:

  • toode (product);
  • hind (price);
  • turustus (place);
  • toetus (promotion);
  • töötajad (personnel);
  • protsess (process);
  • tõendus (physical evidence).

Arvatavalt on tõde kusagil kahe vahel, sest kuigi 4P kaitsjad soovitavad asju mitte liiga keeruliseks mõelda ja loobuda pikkadest ning lohisevatest turundusstrateegiatest, ei ole võimalik eirata protsessi (teenuse pakkumine) kui ka tõendus (teenuse kombatavus), olulisust. Viimased kaks omavad siinkirjutaja sõnul märkimisväärset tähtsust näiteks restoraniäris, kus klient langetabki (korduva) ostuotsuse pannes kokku nii interjööri, asupaiga, teenindava personali professionaalsuse kui ka toidu kui sellise kvaliteedi. Tõendus (physical evidence) evib aga huvitavat aktsenti veebiäris. Kuidas äratada klientide usaldust ja kinnitada kvaliteeti, kui füüsiliselt on võimalik katsuda ainult arvuti klaviatuuri või touchscreen`i? Lisaks tasub meeles pidada sotsiaalsete võrgustike fenomeni, kus töötajad (personnel) võivad teie ettevõtte edule vägagi kaasa aiadata.

Käesolevalt pidlirealt võib leida veebikirja koolituste reklaamide loomise katseid viimase nädala vältel. Kogemusi, kas ja kuidas õnnestus, jagan järgnevates artikltes. Huvi korral võib aga kommentaariumisse kohe küsimusi kirjutada : )


Valdo Vokksepp

Eesti Hotelli ja Restorani Personali Agentuur (EHRA) tegevjuht

http://www.ehra.ee

http://koolitus.veebikiri.ee
Foto: Flickr

Foto: erakogu

Kommentaarium on suletud.