Sportlik ja aktiivne suvi – kuidas toituda? Mida võiks tervisesportlane silmas pidada?

mai 25, 2018 »
Sportlik ja aktiivne suvi – kuidas toituda? Mida võiks tervisesportlane silmas pidada?

Suvi on enamasti aasta aktiivseim aeg ka nende jaoks, kes spordiga sihipäraselt ei tegele. Kuid ka harrastussportlaste ja tõsisemate treeningute fännidele on see uute eesmärkide saavutamiseks parim periood. Kevadel ja suve hakul võivad tekkida paljud küsimused: Kas mu spordivarustus on tasemel? Kuidas kooskõlastada õige ning tervislik toitumine ja füüsiliselt aktiivne eluviis? Räägime sellest õige pisut lähemalt!

Milline toitumine sobib jooksjale?

Mõistagi on korralik toitumine tähtis aasta ringi, kuid inimene, kes kulutab palju energiat ehk kütust jooksuspordiga, peaks mõnda asja eriti hoolsalt silmas pidama. Jooksja organismi puhul on oluline, et 55% päevasest kalorite hulgast oleks pärit süsivesikutest. Need varustavad sind glükogeeniga, mille tagavara talletatakse maksas ja lihastes. Tegemist on n-ö kütusega, mis toetab aktiivse liikumise jõudu organismis.

Tagavara on tähtis aga kogu aeg täiendada ja just seepärast on süsivesikud ääretult olulised. Kui glükogeeni on liiga vähe, siis langeb keha jõudlus, immuunsus ja võib tekkida kurnatus.

Parimad süsivesikurikkad vahepalad:

  • Banaanid
  • Kuivatatud puuviljad
  • Rosinad
  • Kaeraküpsised

Ka valgud on vajalikud

Sageli arvatakse, et valgud on esmatähtsad vaid neile, kes armastavad jõutreeninguid. Kuid tegelikult ei tohiks nende tarbimist unustada ka jooksutrenni tegijad. Valgud hea tagavaravariant sel juhul, kui glükogeenitagavarad hakkavad otsa saama.

Head valguallikad on näiteks: tervislik lahjapoolsem liha ja väherasvased piimatooted (juhul kui ei ole talumatust). Mõistagi on hea süüa regulaarselt ka kala. Palju häid toitaineid pakuvad pähklid, seemned ja kaunviljad.

Ära hoia keha ilma vedelikuta!

Paljud aktiivse trenni tegijad kipuvad tegema selle vea, et joovad korraga palju vett (nt kohe pärast treeningut). Tegelikult vajab keha vedelikku kogu aeg, isegi treeningu ajal. Seega on kasulik juua pidevalt ja väikestes kogustes, et vältida organismi dehüdratsiooni. Niisiis joomine enne ja vahetult pärast treeningut ning lisaks treeningu ajal on tähtis, kui soovitakse treeningust saada maksimaalset kasu.

Foto: Pexels.com

Kuidas võiks toituda tervisesportlane?

Üldjuhul soovitatakse harrastussportasele toitumise puhul järgmist:

  • Väldi rämpstoitu
  • Eelista madalama rasvasisaldusega piimatooteid
  • Söö tihti kala (vähemalt 2–3 korda nädalas)
  • Kasuta toidu valmistamisel pigem taimeõlisid (kookosõli, oliiviõli on parimad)
  • Eelista valget liha, näiteks kanaliha
  • Pane tähele, mis on kirjutatud tootepakenditele. Mõned toiduained sisaldavad nt rasva varjatud kujul.

Mineraalained ja vitamiinid

Vitamiinidel ja mineraalainetel on liikuva inimese ehk tervisesportlase organismis väga suur roll. Vitamiinid on tegelikult kõigile elusolenditele vajalikud, sest need võtavad osa rakkude ja ainevahetuse reguleerimisest.

Seega tasub teada, et:

  • Vitamiinivaegus on organismile kahjutoov;
  • Vitamiinid energiat ei anna, ega asenda toitaineid;
  • Liigne vitamiinide tarbimine ei ole kasulik;

On üldtuntud tõde, et kõiki vitamiine ei pruugi organismis olla ja seepärast on nende saamine toidu kaudu eriti oluline. Kui otsustad vitamiine toidulisandite näol juurde tarbida, siis jälgi, et võtaksid õige annuse. Vajadusel võid nõu pidada ka arstiga.

Kuidas piisavalt vitamiine saada?

1. toitu võimalikult mitmekesiselt iga päev;

2. võimaluse korral tarbi tihti täisteratooteid;

3. juurviljad ja puuviljad on põhilised vitamiinide allikad;

4. ära unusta liha, kala ja muna;

5. hea nipp on puuviljamahl lahjendamine mineraalveega;

6. toidu valmistamisel proovi vitamiinikadusid vältida.

Foto: Pexels.com

Spordivarustus aktiivsetele inimestele

Treeningute eesmärk on enamasti keha sisemise heaolu tõstmine, organismi vastupanu võime suurendamine ja üleüldse tervislik eluviis, mis pakub rõõmu. Peale toitumise on sportlase jaoks tähtis ka mugavus treeningute ajal ehk siis õige spordivarustus ja riietus, millega tunned end hästi, mis ei segaks sooritust. Kõige mugavam, soodsam ja kiirem viis leida enda jaoks õige varustus ja spordiriided laia valikuga e-poest.

Foto: Pexels.com

Aktiivsusmonitor – suvise liikuva elu puhul hea kaaslane

Suvise aktiivse elu juures on tore jälgida oma soorituste kulgu, kehalisi näitajaid (nt pulssi), energiakulu ja selle kaudu seada omale üha uusi eesmärke. Õnneks on tänapäeval mitmesuguste aktiivsusmonitoride ja nutikellade valik tõeliselt lai ning igaüks leiab enda jaoks õige abilise – nii tervisesportlane kui ka juba tõsisemat sporti harrastav inimene.

Kui sa ei ole eriline trenniäss, vaid lihtsalt aktiivne suvine liikuja, siis sobiks sulle tõenäoliselt minimalistlikum aktiivsusmonitor, mis suudab mõõta peamisi näitajaid – astutud samme ja põletatud kaloreid. Samal ajal on hea teada, et tagasihoidlikumalt varustatud monitorid on ka tüki soodsamad kui trennihundile mõeldud seadmed.

Mõlemaid variante on väga lai valik 1a.ee veebikaupluse spordivarustuse valikus! Uuri lähemalt, milline sobiks sulle!

Terves kehas terve vaim!

Paras kogus järjepidevat trenni ja aktiivne liikumine kuulub tervisliku elustiili juurde, kuid mõnikord võib tekkida segadus, mida enne või pärast treeningut süüa, et keha saaks kõik vajaliku. Võtmesõnad on mitmekesisus ja mõõdukus.

Tervisliku eluviisi puhul võiksid kõik valdkonnad olla kenasti harmoonias. See tähendab, et tervislik toitumine, liikumine, puhkeaeg ja mugav spordivarustus täiendavad üksteist ja toetavad meie aktiivset suve nii hästi kui võimalik. Parim varustus aktiivsele inimesele Baltimaade suurimast veebipoest 1a.ee.

Esilehe foto: pexel.com

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.