Persoon. Intervjuu Sergi Vich’iga, Foodjects näituse kaaskuraatoriga

oktoober 10, 2011 Persoon. Intervjuu Sergi Vich’iga, Foodjects näituse kaaskuraatoriga kommenteerimine on välja lülitatud

Disainifestivali Disainiöö raames avati septembris Hispaania toidunõude disaini näitus “Foodjects”. Näituse avamisel selgitas huvilistele eskponeeritavaid nõusid ning nende tekkelugu Sergi Vich, näituse kaaskuraator. Samal päeval leidis Sergi aega vastata ka Veebikirja küsimustele.

Miks on toidunõude disainimine tähtis? Mida disain taldrikule või kausile annab?

Toidunõude disain on sageli tähtis kokkadele. Söögivalmistamine pole koka jaoks vaid viis, kuidas elatis teenida, vaid kunst. Seetõttu on kaunite nõude disainimisel tähtis, et disainer teeks kokkadega koostööd. Kauni disainiga nõud võimaldavad inimestel tunda söömisest tõelist naudingut. Toidu ja nõude kooslus pakub sööjale midagi enamat kui lihtsalt einet.

Milline on hea toidunõude disain? Kas see on vaid kena pilt ja ilusad värvid või on see rohkem seotud funktsionaalsusega?

Hea toidunõude disain põhineb sageli emotsioonidel. Nagu ma juba enne mainisin, on kokakunst ja disain paljuski sarnased – mõlemad soovivad inimestele pakkuda meeldivaid emotsioone. Seetõttu on väga tähtis, et disainer rõhutaks oma loodud nõude emotsionaalset tähendust. Ometi ei tähenda see seda, et nõude funktsionaalsus peaks tahaplaanile jääma, see pole kindlasti nii. Seetõttu koosneb ka Hispaania toidunõude disaini näitus kahest osast. Esimene osa koosneb funktsionaalsetest disainnõudest ja teise osa moodustavad nõud, mis on rohkem kunstiteosed kui tarbeesemed. Funktsionaalseid toidunõusid luues kasutavad disainerid sageli uusi materjale, et muuta toiduvalmistamine ja serveerimine lihtsamaks või mugavamaks. Näiteks on meil näitusel väljas uutmoodi sidrunipress, mis on tehtud silikoonist. Silikoon on üks uutest materjalidest, mida toidunõude disainis kasutatakse, kuid see pole kaugeltki ainus. Näiteks on ühes näitusel eksponeeritud puuviljaaluses kasutatud võrku, mida kasutatakse apelsinide pakendamiseks ning nii on võrgust saanud taaskasutatav materjal. Kokkuvõtteks võib öelda, et kuulsaimad disain-toidunõud kombineerivad oskuslikult erinevaid elemente. Neil on praktiline väärtus, kaunis disain ja juhul, kui need on loodud paarkümmend aastat tagasi, ka ajalooline väärtus. Lisaks on need tooted tuntud peaaegu kõikide oma  kodumaa inimeste hulgas.

Kas iga käigu serveerimiseks peaks kasutama erinevaid nõusid? Mida see juurde annab?

See oleneb kokast ja kohast, kus einet serveeritakse. Kodust söömaga serveerides pole kindlasti vaja iga käigu jaoks spetsiaalselt disainitud nõusid. Kuid teatud olukordades muutuvad nõud tähtsamaks. Näiteks on Hispaanias võimalik nautida söömaaega, mis koosneb erinevatest käikudest ja mille serveerimiseks kasutatakse 32 erinevat toidunõud. See on suur number. Sellisel juhul muutub eine justkui sümfooniaks, mille valmistamiseks ja serveerimiseks kulub tunde. Selline söömaaeg on rohkem vahend enese väljendamiseks kui eine.

Kas vale kujuga või valet sorti nõust joomine või söömine võib mõjutada selle maitset? Kas te olete ka ise midagi sellist kogenenud?

Valest nõust söömine või joomine ei mõjuta toidu maitset. Nagu ma juba eelpool mainisin, oleneb toidunõude valik rohkem kokast – koka ambitsioon on see, mis leiab oma väljundi selles, kuidas lõuna on serveeritud ja milliseid nõusid on kasutatud. Mõned näitusel eksponeeritud nõud on disainitud selleks, et need pakuksid sööjale võimalikult palju. Näiteks on näitusel väljas kauss, millega on võimalik serveerida terve käik. Sellel kausil on kaas, mille sees on õõnsus, kus saab serveerida eelroa. Või näiteks on meil siin veel üks kauss, mille kaane sees on peenike ümar auk.  Läbi selle augu saab sööja kõigepealt nuusutada, mis kausis on, ning alles peale kaane eemaldamist saab ta oma toitu näha ja seda nautima hakata.

Milliseid Disainiöö ja IF… festivali üritusi olete te külastanud? Milliseid on teil plaanis külastada?

Ma olen võtnud osa paarist üritusest Rotermanni kvartalis ja need kõik on olnud äärmiselt meeldivad. Ma külastasin ka „Fashion Empowerment“ näitust, Lahti disainibiennaali tööde näitust ja projekti „Man&God“. „Man&God“ leidis aset väga omapärases kohas ja nende teema oli samuti huvitav. Tegemist on tähelepanuväärse näitusega. Ma arvan, et jumala teema kõnetab inimesi. Mul on plaanis külastada veel teisigi näituseid – näiteks Stefan Kornacki reklaamplakatite projekti ja uue eesti disaini näitust sadamas.  Disainifestival on minumeelest väga huvitav ning väga hästi korraldatud.

 

Intervjuu viis läbi: Lauri Fei

Foto: IF…festival

Kommentaarium on suletud.