Äri. Facebook

detsember 10, 2010 1 Comment »

Facebook, The Face Book, sotsiaalne võrgustik, mis käivitati tagasihoidliku tudengi Mark Zuckerberg`i poolt Veebruaris 2004. Milles seisneb taoliste võrgustike edu, võib arvata mitmeti. Levinumaks arvamuseks, suhteliselt kergesti mõisteatav väide, mille kohaselt inimesed lihtsalt kardavad digitaalses maailmas üksi olla. Kui, siis miks käib Orkut alla? Ja miks Netlog ei olegi jalgu alla saanud? Nii võiks pigem sedastada, et Facebooki näol on tegemist hästi planeeritud ja teostatud ärimudeliga, mis pakub klientidele seda, mida viimased vajavad. Näiteks mänge, oma kuubikus istumisest tüdinud kontorirahvale. Ja võimalust reklaamiks äriklientuurile. Veebikiri on katsetanud ja tõdeb, et reklaami loomine, esitlemine ja tasumine selle eest on lihtne, loogiline ja hästi läbimõeldud. Teisiti sõnastatuna – professionaalne. Aga siiski, kuidas siis juhtus nii, et käesoleva (2010) aasta Juuliks oli Facebookil kogunenud 500 miljonit aktiivset kasutajat? Mis on Facebook`is nii erilist?

Ei midagi. Kui vastata lühidalt. Konto loomine? Elementaarne, nii on ju ka teistel. Muud moodi nagu ei saakski.. Kommuni loomine – olema seegi. Eraldi konto oma kaubamärgile või ärile? Ahaa, siin on  midagi – juba täna leiab Eestist firmasid, millel oma kodulehte ei olegi. Kuid on edukas ja kasvav kommuun Facebookis. Lihtne ja elementaarne – sihtrühmani jõudmiseks ei pea mängima vene ruletti meediaplaani kokkupanekul. Kui toode ei müü, saab kampaania ümber mängida loetud tundide jooksul. Küll fännid ütlevad. Proovige sama teha näiteks koostöös mõne lokaalraadiojaamaga.

Kuid igal medalil on ka teine pool. Sinu sait on sinu oma. Sinu kogukond  sotsiaalvõrgustiks on ka Sinu oma. Teoreetiliselt. Kuid alati võib omanik, näiteks Facebook Inc. selle kinni panna. Teoreetiliselt. Lisaks – kasutades otsimootoreid, viib esimene otsing tihtipeale esmalt Facebooki konto juurde ja seejärel alles päris  lehele. See tendents on sedapalju tugev, et arvatavalt saab olema aja küsimus, mil Google otsingus tuleb esmalt Postimehe kogukond Facebook`is ja seejärel postimees.ee ise. Antud arvamus on muidugi spekulatsioon, kuid eraisiku leiab tänasega juba pigem FB-st kui tööandja veebilehelt. Tehke proovi : )

Kas sotsiaalvõrgustik ennast loojatele ka ära tasub? Kindlasti ja enam kui sajaprotsendiliselt. Facebookil on 1700 töötajat, 12 lokaalset esindust üle maailma. Looja Mark Zukkenberg omab Facebook`ist 24%. Muide – veebikirja kogukonnaga olete julgesti oodatud liituma siin..

Foto: wikipedia

Kommentaar

  1. BGH 11/12/2010 at 04:41 -

    huvitav, kaua see näoraamat kasvab?